Ademhalingsoefeningen en Kokyu (correct adem halen)

Correct adem halen (kokyu in het japans) is van groot belang bij budosporten. Incorrect adem halen zorgt er voor dat je sneller moe bent, en bewegingen minder ontspannen kunt uitvoeren. En juist het ontspannen is een voorwaarde voor het correct kunnen bewegen binnen het budo. Hier volgen een paar eenvoudige ademhalingsoefeningen (tevens onstspanningsoefeningen) die je kunnen helpen bij het bewuster en ontspannender adem halen. Kies de oefening die je het prettigst vindt.*

De eerste van de ademhalingsoefeningen (even lekker liggen)

De eerste van de ademhalingsoefeningen / ontspanningsoefeningen gaat als volgt. Ga op een comfortabele vlakke ondergrond liggen, de handen iets naast het lichaam en de palmen naar boven gekeerd, de benen liggen lichtjes gespreid (ongeveer 30 cm). Sluit de ogen. Adem rustig in door de neus en rustig uit door de mond.Voel hoe de lucht zich door je lichaam beweegt, zowel bij het in- als bij het uitademen. Doe deze oefening in het begin voor 5 minuten en verleng dit  tot 15 minuten.

De tweede van de ademhalingsoefeningen (even lekker zitten)

De tweede van de ademhalingsoefeningen / ontspanningsoefeningen gaat als volgt. Zoek een ruimte op waar je rustig kunt zitten en waar je niet gestoord kunt worden. Ga in kleermakerszit zitten (je kunt eventueel in seiza op een klein kussentje gaan zitten als je dit prettiger vindt). Sluit de ogen. Houd je rug recht en zorg dat je hoofd in lijn is met je ruggegraat. Leg de handen met de palmen omhoog en op elkaar in je schoot.Ontspan en adem rustig door de neus in en daarna rustig weer door de neus uit. Bij het uitademen beweeg je je handen rustig met de palmen omhoog tot je halverwege je borst bent, bij het inademen breng je je handen rustig naar je schoot terug maar dit gebeurt met de palmen naar beneden gekeerd. Voel hoe de lucht zich door je lichaam beweegt, zowel bij het in- als bij het uitademen. Doe deze oefening in het begin voor 5 minuten en verleng dit tot 15 minuten.

De derde van de ademhalingsoefeningen (lekker zitten voor gevorderen)

watervalbw150 ademhalingsoefeningenDe derde van de ademhalingsoefeningen / ontspanningsoefeningen gaat als volgt. Zoek een ruimte op waar je rustig kunt zitten en waar je niet gestoord kunt worden. Ga in kleermakerszit zitten (je kunt eventueel in seiza op een klein kussentje gaan zitten als je dit prettiger vindt). Sluit de ogen. Houd je rug recht en zorg dat je hoofd in lijn is met je ruggegraat. Leg de handen met de palmen omhoog en op elkaar in je schoot.Ontspan en adem rustig door de neus in en daarna rustig weer door de mond uit. Bij het uitademen van het laatste beetje lucht beweeg je je bovenlichaam ongeveer 10-20 cm naar voren. Blijf in deze positie zitten en adem rustig in, bij het laatste beetje lucht kom je weer rechtop te zitten.  Doe deze oefening in het begin voor 5 minuten en verleng dit tot 15 minuten.

Erg veel moeite met ademhalen? Kijk dan eens hier!